• Naisten Ääni – suomalaisen naisen elämää
  • Naisten Ääni -hanke
  • Tule mukaan
  • Kirjoita artikkeli
  • Lue elämäkertoja
  • Yhteistyökumppanit
  • Mediapankki
Kuuntele

Marianne ja Lars Lindberg vihittiin Helsingissä vuonna 1943. Kuva: Nina Pentikäisen albumista

Taiteilija Marianne Lindberg oli myös taitava ompelija. Kuva: Nina Pentikäisen albumista

Marianne Lindbergin maalaukset ovat pikkutarkkoja. Kuva: Nina Pentikäinen

Sukunimi:
Lindberg

Etunimi:
Marianne

Elinaika:
1922-2004

Synnyinpaikka:
Helsinki

Kuolinpaikka:
Raahe

”Öljyvärit vaihtuivat värikyniin. Kun terveys ei enää sallinut matkoja ja liikkuminen supistui yhä pienempiin ympyröihin, hän löysi väririkkaan maailman läheltä, omasta mielestä, fantasioista, keskittymisestä olennaisimpaan.” (Lauri Koski 2004)

Soveliuksen laivapatruunien sukuun syntynyt

Brita Marianne Lindberg (o.s. Löwenmark) syntyi Helsingissä 5.2.1922. Hänen isänsä Einar Arvid Löwenmark (1883-1940) oli varatuomari ja Suomen Kauppapankin Helsingin konttorin apulaisjohtaja.

Äidin puolelta Marianne oli laajaa Soveliuksen sukua, joka oli purjelaivakaudella nostanut Raahen Suomen suurimmaksi merimahdiksi. Hänen äitinsä Ebba Sovelius nuorempi (1892-1973) oli komerssi Fredrik Soveliuksen ja Ebba Katinka Ljunggrenin tytär.

Löwenmarkien avioliitto kesti vuoteen 1939 ja sen aikana syntyi perheeseen kaksi tytärtä: Ulla Katarina ja Brita Marianne. Ebba Löwenmark meni uusiin naimisiin Aarne Relanderin (1883–1972) kanssa vuonna 1939. Ebban ja Aarnen avioliitto oli onnellinen ja kesti 35 vuotta. Vuosien mittaan suhde Aarne-sedän kanssa tuli hyvin läheiseksi Raahessa, ja Marianne huolehtikin sekä äidistään Ebbasta että Aarne-sedästä loppuun saakka.

Stadin tyttö

Marianne oli Stadin kasvatti. Etelärannassa asuneen perheen kotikieli oli ruotsi. Eteläranta oli hänen lapsuudessaan lastaussatama. (Nyt siitä lähtevät Ruotsin-laivat.) Leikkipaikkana satama oli kiellettyä aluetta ja juuri siksi veti lapsia puoleensa. Kotiväki näki lasten touhut ikkunasta ja kotona oli lapsia odottamassa korvanmakiaa. Myös Haaksirikkoutuneiden patsaan päälle kiipeily oli kiellettyä ja siksi kiehtovaa.

Mariannen ensimmäinen koulu oli Brobergska samskolan. Syksyllä 1929 hän aloitti koulutaipaleensa valmistavassa koulussa, jota kesti kaksi vuotta, jonka jälkeen hän jatkoi samassa koulussa ensimmäisellä luokalla 9-vuotiaana. Keskikoulu kesti kuusi vuotta ja lukio kolme vuotta. Valkolakin hän sai painaa päähänsä keväällä 1941.

Sota jätti jälkensä

30.11.1939 aamulla sota alkoi täytenä yllätyksenä huolimatta siitä, että rajalle oli kaivettu juoksuhautoja ja reserviläisiä oli kutsuttu palvelukseen. Ilmahälytys tuli kesken koulupäivän. Rehtori käski koulun oppilaat seisomaan kallioille, että hyökkääjät näkevät, täällä on lapsia ja tietävät varoa. Näin toimittiin kaikissa kouluissa. Pienet koululaiset seisoivat avoimesti puistoissa ja kallioilla. Kun pommeja alkoi tippua lasten nenän edessä mereen, rehtori käski lasten mennä kotiin.

”Ihmisen arvokkainta kasvua jäyti pelko, sodan pelko, armoton taistelu, puolustautuminen ylivoimaiselta tuntuvaa jättiläistä vastaan.” (Lauri Koski 2004)

Ylioppilaaksi päästyään Marianne työskenteli Helsingissä apteekkiharjoittelijana tavoitteenaan farmaseutin opinnot. Yksi hänen tuolloisista harrastuksistaan oli kutominen. Hän kutoi apteekkilaisten langoista norjalaisia tähtikuvioisia villatakkeja.

Avioliiton myötä Raaheen

Mariannen tuleva aviomies Lars, ”Lasse” Lindberg oli syntynyt Torniossa 6.8.1922 ja muuttanut perheensä mukana Raaheen vuonna 1925. Sodan aikaan asunto oli Helsingissä. Lindberg itse puolusti kotimaataan rintamalla. Hän haavoittui vuoden 1944 kesällä.

Mariannen ja Lassen pitkä avioliiton taival alkoi sodan aikana. Heidät vihittiin vuonna 1943 Helsingin saksalaisessa kirkossa. Lassella oli kymmenen päivän naimaloma. Ensimmäinen yhteinen asunto oli Tukholmankadulla. Perheen esikoinen Lena syntyi Helsingissä vuonna 1945.

Lasse oli piirrättänyt arkkitehti Aulis Rankalla perheelle talon Raaheen Mäkikatu 3. Helmikuussa 1946 Marianne muutti Lena-vauvan kanssa uuteen kotiin Mäkikadulle, josta tuli hänen kotinsa Lassen kuolemaan saakka v. 2001. Yksin jäätyään hän muutti ”takaisin” kerrostaloon Raahen keskustaan. Kerrostaloasumisen myötä asumismuoto muuttui lapsuudenaikaiseen tuttuun ja turvalliseen.

Talo täynnä taidetta

”Seinillä komeilee monenlaisia lintuja ja eläimiä, jotka on ikuistettu posliinimaalauksina, öljyväritöinä sekä pastelli- ja värikynätöinä. Kuten maalaustekniikat, on myös töitten aiheitten skaala erittäin laaja ulottuen perinteisistä suomalaisista pikkulinnuista aina hyvin eksoottisiin eläimiin ja kasveihin.” (Temmes 2001)

Marianne aloitti posliinimaalauksen vuonna 1952. Posliininmaalaus jäi tauolle useiksi vuosiksi perhesyistä. Palattuaan harrastamaan posliinimaalausta hän muistutti vuonna 2001 antamassaan haastattelussa, että posliinikoristelussa maalataan kopioita ja posliinimaalauksessa maalattava aihe luodaan itse. Hän maalasi täysin vapaalla kädellä linnut ja kasvit, joita hän loihti toinen toistaan hienompiin astioihin.

Hän siirtyi öljyväreillä maalaamiseen 1970-luvulla ja teki myös pastellitöitä. Akvarelliväreillä maalaamisen Marianne aloitti sattumalta. Hän kertoi Jotailan jutut-lehden haastattelussa vuonna 2001, että taideliikkeessä oli 120 värikynää tarjouksessa ja siitä alkoi pehmeillä akvarelliväreillä maalaaminen. 

Maalausleiri Preiskarissa

Raahen isossa ulkosaaressa, Preiskarissa, sijaitsi Lindbergin perheen kesäparatiisi. Siellä perhe sai kokea Suomen suven parhaat puolet.

Kesähuvilalla järjestettiin myös koko kesän kestävä maalausleiri perhepiirissä. Vanhimman tyttären, Lenan, aviopuoliso taiteilija ja teatteriohjaaja Lauri Koski opetti Mariannelle ja Lenalle öljyvärimaalauksen saloja ja tauluja alkoi syntyä. Oppitunnit olivat ankaria ja maalaustaiteen alkeet opittiin perhepiirissä. Mariannen omaperäinen posliinimaalaustekniikka sai rinnalleen öljyvärit. Äiti ja tytär vaihtoivat mielipiteitä taiteen perusteista. Lena Koski on tunnettu ja palkittu taiteilija ja naivismin puolestapuhuja.

 Yhteisnäyttelyitä ja yksityisnäyttelyitä

Marianne osallistui lukuisiin yhteisnäyttelyihin vuosina 1981-1997. Hän liittyi Raahen taiteilijaseuraan sen perustamisvuonna 1981. Jäsenet valitsi silloinen läänintaiteilija Juhani Tuominen. Sen jälkeen jäseneksi on päässyt jäsenkriteerit täytettyään. Yksityisnäyttelyitä järjestettiin Raahessa ja Ylivieskassa.

Marianne maalasi elämänsä viimeisiin kuukausiin asti, loi uutta ja nautti siitä.  Marraskuussa 2004 järjestettiin Mariannen ja Lenan yhteinen retrospektiivinen näyttely Raahen taiteilijaseuran toimesta. 

Hän oli myös taitava ompelija valmistaen lapsille vaatteita. Hän suunnitteli ja valmisti itselleen iltapuvut konsulitapaamisiin, joihin hän osallistui miehensä rinnalla. Lars Lindberg oli Tanskan konsuli ja Norjan varakonsuli.

Mariannen taiteellisuus ilmeni kotioloissa esteettisenä näkemyksenä esimerkiksi kun hän puki kodin jouluiseen tunnelmaan.

Marianne luki ahkerasti läpi elämänsä suomalaista, ruotsalaista ja saksalaista kirjallisuutta. Hän puhui vanhempiensa kanssa ruotsia mutta lapsista ei kasvanut kaksikielisiä, koska Raahessa oli ja on hyvin vähän ruotsia kotikielenään puhuvia perheitä.

”Äiti oli hyvin avarakatseinen ja suvaitseva kasvattajana. Hän loihti kiinteän perhepiirin. Me lapset ja lapsenlapset koimme vahvaa välittämistä ja rakkautta viimeiseen asti. Hän oli todellinen matriarkka”, kuvailee tytär Nina Pentikäinen.

Lapset

Lena Marianne (s. 1945, k. 2017), Markku August (s. 1947), Brita Katariina (s. 1952) ja Nina Kristiina (s. 1957)

Brita Marianne Lindbergin elämänkaari päättyi 24.9.2004 Raahessa. ”Maailma voisi olla toisenlainen, jos me muutkin näkisimme ympärillemme niin kuin hän.” (Lauri Koski 2004)

 

Kirjoittaja

Kirsti Vähäkangas

Lisätietoja

 Marianne Lindbergin äidin äidin, Ebba Sovelius vanhemman (myöh. Lagerlöf) pienoiselämäkerta on julkaistu Naisten Äänessä: https://www.naistenaani.fi/ebba-lagerlof-seuraneidista-porvarisrouvaksi/

 

Lähteet

Eero Sovelius-Sovio: Sovio-Sovelius suku, taulut 391, 404 v. 2009,
Lauri Koski: muistokirjoitus Raahen Seudussa 4.10.2004,
Raahen museo: https://www.raahenmuseo.fi/museo-kirjastossa-mamsellin-nesessaari,
Asko Temmes: artikkeli Jotailan jutut -julkaisussa / https://sovio-sovelius.com/wp-content/uploads/2021/03/Jotaila_no_9_2001.pdf,
Minna Huusari: artikkeli Raahen Seudussa 7.8.2001,
Nina Pentikäiseltä (tytär) elokuussa 2024 saadut tiedot

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.

Categories : Naisten Ääni, Raahen seudun naisia, Taidetta ja kulttuuria

Suomalainen Naisliitto ry
Aurorankatu 17 A 11
00100 Helsinki

info@naistenaani.fi, ota yhteyttä

Naisten Ääni -verkkosivun omistaja ja Naisten Ääni – artikkelitietokannan rekisteripitäjä on Suomalainen Naisliitto ry.

Artikkelien lainauksissa pitää olla näkyvissä kirjoittajan nimi ja Naisten Ääni!

Tietosuojalauseke

 

Naisten Ääni -verkkosivulla on käytössä evästeet verkkosivun toimintaa ja sivuston kehitystä varten. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Voit estää evästeiden käytön valitsemalla "En hyväksy". Hyväksyn Lue lisää evästeistä
Käytämme evästeitä

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT