• Naisten Ääni – suomalaisen naisen elämää
  • Naisten Ääni -hanke
  • Tule mukaan
  • Kirjoita artikkeli
  • Lue elämäkertoja
  • Yhteistyökumppanit
  • Mediapankki
Kuuntele

Ellin ajokortti

Sukunimi:
Saarikko (ent. Korhonen)

Etunimi:
Elli (Ellen Matilda)

Elinaika:
1898-1994

Synnyinpaikka:
Suodenniemi

Kuolinpaikka:
Suodenniemi

Tiettävästi ensimmäinen naispuolinen linja-autonkuljettaja ja linja-autoliikennöitsijä on Ellen (Elli) Saarikko (ent. Korhonen, 1898-1994). Hän syntyi Suodenniemen Saarikossa 1898 maalaistalon tyttärenä. Elli ajoi pienestä pitäen hevosella maataloustuotteita viikoittain Tampereelle, jonne matkaa oli kuusi peninkulmaa. Autojen suhahdellessa ohi hän mietti, miten mukavasti matka taittuisi sellaisella.

Elli osti ensimmäisen Chevroletinsä 1926.  Ajo-opetuksen sai silloin autokauppiaalta ja kortin parin päivän päästä katsastusinsinööriltä. Ammattimaisen ajokortin hän ajoi seuraavana talvena kolmen kuukauden korjaamoharjoittelun jälkeen. Auto paloi lähes uutena Kankaanpäässä. Bensiiniä oli tankatessa valunut maahan, ja varomaton tulenkäsittely aiheutti palon. Mutta vaikka vakuutusta ei ollut, Elli Saarikko osti viikon päästä uuden ”letukan” ja jatkoi autoilua. Kaksi vuotta myöhemmin hän sai linja-autokortin. Katsastusinsinööri tarkisti ensin, ettei laki kiellä naista suorittamasta linja-auton ajolupaa. Kun kieltoa ei löytynyt, lupa myönnettiin 1929.

Elli Saarikko avioitui 1928  liikennöitsijä Alpo Korhosen kanssa. Aviomiehellä oli linja-auto, jolla hän kuljetti matkustajia Siurosta, Suodenniemeltä ja Laviasta. Nuori perhe asettui asumaan Laviaan.  1934 linja-autoliikenne siirtyi Elli Saarikon hoidettavaksi. Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö vahvisti taksan ja aikataulun reitille Kankaapää-Lavia-Tampere. Ennen sotia perhe omisti Chevrolet-linja-auton ja Volvo-seka-auton, jolla voitiin kuljettaa myös rahtia. Elli Saarikko ajoi tilausajoja. Lisäksi perheellä oli pirssilupa. Rouva ajoi muun muassa Lavian kunnanlääkärin ajoja. Jos auto joutui ojaan tai juuttui hankeen, rouva istui ratissa ja lääkäri työnsi.

Vuonna 1938 vuorojen lisääntyessä palkattiin kaksi kuljettajaa. Joiden vapaavuorot Elli Saarikko ajoi itse. Mutta kun sota syttyi, kuljettajat ja toinen linja-auto tarvittiin maata puolustamaan. Jatkosodan aikana liikennettä haittasivat varaosien ja polttoaineen puute. Elli sirkkelöi itse pilkkeitä puuta tai hiiltä voimanlähteenä käyttäviin häkäpönttöihin. Joskus ilmahälytyksen aikana hän ajoi Tampereelta matkustajien vaatimuksesta maalle, vaikka se oli ehdottomasti kiellettyä.

Elli Saarikko oli suosittu kuljettaja. Vuorolinjoilla hän joutui hoitamaan myös maalaisten ostoksia. Naiselle oli helppo uskoa hamekankaan tai rippilapsen kenkien osto ja morsiamen kukkavihkon hankinta. Kuljettajan työ oli naiselle raskasta, sillä auton hallintalaitteet vaativat voimaa ja kapeat ja auraamattomat tiet taitoa ja tarkkuutta. Vuosikymmenet Saarikko ajoi niin hyvillä kuin huonoillakin keleillä. Naiskuljettajaa onneksi mielellään autettiin työntämällä autoa, lapioimalla tietä, vaihtamalla rengasta tai sulattamalla tuulilasia suolapussilla.

Elli Saarikko oli huolehtinut jo kymmenen vuotta linja-autoista, kun 1944 tuli avioero. Koska linja-autoluvat olivat Alpo Korhosen nimissä, liikennöinti jatkui tällä nimellä vuoteen 1947.  Sen jälkeen autojen kyljissä luki Saarikko. Sodan jälkeen alkoi uusi aikakausi. Ostettiin kaksi uutta linja-autoa ja palkattiin lisää henkilökuntaa. Elli Saarikko ajoi nyt loma-aikojen lisäksi tilausvuoroja. Suurlakon ikävissä tunnelmissa 1956 hän piti yhden auton liikenteessä ajamalla itse. Liikenteen kasvaessa Saarikko muutti Tampereelle 1958, ja liiketoiminta laajeni. Vaikka työmäärä vain kasvoi, Saarikko kuului 35 vuotta Linja-autoliiton Tampereen paikallisosaston johtokuntaan.

Vuonna 1971 Elli Saarikko myi yrityksensä 75 vuoden iässä Länsi-Linjat Oy:lle. Linja-autoja oli silloin yhdeksän ja henkilökuntaa yksitoista henkeä. Heidän joukossaan oli nuorempi sisar Anni Saarikko (s. 1912),  joka oli Laviassa ajanut ajokortin ja saanut pirssiluvan jo 1935. Linja-autokortin hän ajoi kaksi vuotta myöhemmin. Hänkin oli sota-aikana mukana Tampereen-matkalla, jolloin kaupungista lähdettiin ilmapommitusta pakoon. Anni Saaarikko oli välillä muissa tehtävissä, mutta tuli Saarikon kuljettajaksi 1965 hän siirtyi vielä Länsi-Linjojen kuljettajaksi aina eläkepäiviinsä saakka.

Liikennöitsijä Elli Saarikko huomattiin ammatissaan. Nainen alalla oli harvinaisuus, mistä saattoi olla haittaakin. Saarikko oli kuitenkin peräänantamaton ja ennakkoluuloton edelläkävijä.

Kirjoittaja

Leeni Tiirakari

Lisätietoja

Julkaistu Suomen naisen vuosisadat. [4], Tiennäyttäjät. Utrio, Kaari [päätoimittaja]; Tiirakari, Leeni; Savikko Sari.  Tammi 2005

Kuva ja tekstin lähettäminen: Ritvanen, Tuulikki.

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.

Categories : Naisten Ääni, Sodat, Tiennäyttäjät, Työelämä

Suomalainen Naisliitto ry
Aurorankatu 17 A 11
00100 Helsinki

info@naistenaani.fi, ota yhteyttä

Naisten Ääni -verkkosivun omistaja ja Naisten Ääni – artikkelitietokannan rekisteripitäjä on Suomalainen Naisliitto ry.

Artikkelien lainauksissa pitää olla näkyvissä kirjoittajan nimi ja Naisten Ääni!

Tietosuojalauseke

 

Naisten Ääni -verkkosivulla on käytössä evästeet verkkosivun toimintaa ja sivuston kehitystä varten. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Voit estää evästeiden käytön valitsemalla "En hyväksy". Hyväksyn Lue lisää evästeistä
Käytämme evästeitä

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT