• Naisten Ääni – suomalaisen naisen elämää
  • Naisten Ääni -hanke
  • Tule mukaan
  • Kirjoita artikkeli
  • Lue elämäkertoja
  • Yhteistyökumppanit
  • Mediapankki
Kuuntele

Meeri Saarsalmi, Aalto-yliopiston arkisto

Sukunimi:
Saarsalmi

Etunimi:
Meeri Marjatta

Elinaika:
1923-2007

Synnyinpaikka:
Tampere

Kuolinpaikka:
Espoo

Meeri Saarsalmi syntyi Tampereella 18.6.1923 lämpöteknikko Kustaa Saarsalmen ja Amanda Maria Krusellin perheeseen.  Hän kirjoitti ylioppilaaksi 1943 ja valmistui pikavauhtia ekonomiksi jo vuonna 1945 ja myöhemmin kauppatieteiden kandidaatiksi Helsingin Kauppakorkeakoulussa.  Hän lähti suorittamaan jatko-opintoja Yhdysvaltoihin, missä  suoritti ensin MBA-tutkinnon 1951 ja väitteli liiketalouden tohtoriksi (Doctor of Business Administration) vuonna 1955.

Tutkintoja ei kuitenkaan hyväksytty Suomessa. Meeri joutui aloittamaan alusta suomalaisen tohtorin opinnot, mutta hän ei antanut periksi.  Hän toimi opiskelujen lomassa liiketaloustieteen assistenttina 1955-1961, lehtorina 1961-1973  ja sekä Liiketaloustieteellisen tutkimuslaitoksen tutkijana.

Kauppatieteiden kandidaatiksi Suomessa hän valmistui 1960, lisensiaatiksi 1967 ja vihdoin kauppatieteiden ensimmäiseksi naispuoliseksi tohtoriksi 1972.

Väitöskirjan aihe oli Consumer purchases of major durables. Seuraavana vuonna hänet nimitettiin Helsingin Kauppakorkeakoulun markkinoinnin apulaisprofessoriksi. Professuuria hän hoiti vuodesta 1980 ja vihdoin 1987 hänet nimitettiin markkinoinnin professoriksi.  Tätä virkaa hän hoiti vain viimeiset kolme vuotta ennen eläkkeelle jäämistään eli vuoteen 1990.

Kun tutustuu Meeri Saarsalmen tutkintojen ja työn määrään, ei voi muuta johtopäätöstä tehdä kuin että tässä on sisukas, peräänantamaton nainen.  Hän opiskeli tarmokkaasti jo nuoresta alkaen ja vasta vähän ennen eläkkeelle jäämistä hänelle annettiin professorin arvonimi ja professuuri.

Meeri joutui naisena taistelemaan voimakkaasti miesvaltaisessa työyhteisössä asemansa puolesta. Myös hänen Yhdysvalloissa saamansa toisenlainen, jo edistyneempi oppi oli vierasta täkäläisissä piireissä.  Hän ei kuitenkaan missään vaiheessa luovuttanut, vaan pysyi sitkeästi talossa.

Olen ollut Meeri Saarsalmen oppilas Kauppakorkeakoulussa jo 60-luvulla suorittaessani kirjeenvaihtajan tutkintoa. 70-luvulla kandiopinnoissani näkyy taas hänen antamansa markkinoinnin cum laude –opinnoista.

Muistan Meeri Saarsalmen tavan luennoida. Hänellä oli erittäin huolellisesti valmistellut materiaalit ja tunnit. Siihen aikaan kirjoitettiin luennoilla muistiinpanoja, monisteita ei ollut, ja hänen materiaalinsa oli erittäin selkeää ja johdonmukaista. Muistan hänet myös vakavana, hieman pedanttina ja etäisenä, mutta eivätpä muutkaan lehtorit tai professorit siihen aikaan olleet oppilaille kovin läheisiä. Hän teititteli meitä opiskelijoita, mikä kuvaa hänen arvovaltaisuuttaan.

Kollegoiden mukaan hän oli myös vaatimaton, ujo ja arka, ehkä nuukakin, vaikka mitään tarvetta hänellä ei siihen vauraana naisena olisi ollut. Hän ei lounastanut talon ravintolassa, vaan hänellä oli kotoa tuodut eväät ja kahvi pullossa sukassa. Ne hän nautti kaikessa rauhassa omassa työhuoneessaan.

Meeri Saarsalmen erikoisala olivat kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät ja kirjaston käyttöön liittyvät tutkimukset.  Hän julkaisujensa määrä on laaja. Hän myös ohjasi opinnäytetöiden tekijöitä systemaattisesti.  Hän oli myös tunnettu siitä, että hän vaati kurinalaista työskentelyä ja virheetöntä suomen kieltä.  Esim. Kauppakorkeakoulun 50-vuotishistoriikki on hänen käsialaansa.

Meeri Saarsalmi oli kirjallisuuden, taiteen ja lasten ystävä. Hänellä ei itsellään ollut perhettä. Hän harrasti vapaa-aikanaan myös sukututkimusta.

Kirjoittaja

Tuulikki Ritvanen

Lisätietoja

 

Julkaisuja

  • Some aspects of the thought underlying higher education for business in the United States, 1955 (väitöskirja)
  • Kauppakorkeakoulu 1911–1961: historiikki: opettaja- ja virkailijamatrikkeli, 1961
  • Markkinoinnista teini-ikäisille, 1962
  • Suomalaisen kuluttajan varainkäytöstä, 1966
  • Consumer purchases of major durables, 1972 (väitöskirja)
  • Kuluttajan valintateoria ja kysyntätutkimus: approbatur-luentosarja 1975, 1975
  • Miten laadin laudatur-tutkielman?, 1975
  • Johtamistiede markkinoinnissa: markkinoinnin laudatur-luentosarja, 1975
  • Markkinoinnin tutkiminen: markkinoinnin cl-luentosarja, 235D, 1976
  • Markkinointitutkimus ja päätöksenteko, 1978
  • Markkinoinnin tutkiminen, 1978
  • Markkinoinnin toimivuusselvitys: (marketing audit), 1980
  • Kuluttajan käyttäytymisen tutkiminen, 1981
  • Liiketaloustiede: markkinoinnin harjoitus- ja pienryhmäselvityksiä, 1982

 

 

Lähteet

 

Wikipedia

Aalto-yliopiston arkisto, Ahtola Olli, Uusitalo Liisa

Anttila Mai, markkinoinnin professori, kollega, haastattelu

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.

Categories : Kansainväliset toimijat, Naisten Ääni, Sivistystä ja tiedettä, Työelämä

Suomalainen Naisliitto ry
Aurorankatu 17 A 11
00100 Helsinki

info@naistenaani.fi, ota yhteyttä

Naisten Ääni -verkkosivun omistaja ja Naisten Ääni – artikkelitietokannan rekisteripitäjä on Suomalainen Naisliitto ry.

Artikkelien lainauksissa pitää olla näkyvissä kirjoittajan nimi ja Naisten Ääni!

Tietosuojalauseke

 

Naisten Ääni -verkkosivulla on käytössä evästeet verkkosivun toimintaa ja sivuston kehitystä varten. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Voit estää evästeiden käytön valitsemalla "En hyväksy". Hyväksyn Lue lisää evästeistä
Käytämme evästeitä

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT