• Naisten Ääni – suomalaisen naisen elämää
  • Naisten Ääni -hanke
  • Tule mukaan
  • Kirjoita artikkeli
  • Lue elämäkertoja
  • Yhteistyökumppanit
  • Mediapankki
Kuuntele

Hanna Rönnberg 1890-luvun alussa.

Kevät puutarhassani, öljy, 1934. Yksityiskokoelmat. Kuva: Maija Kauppinen.

Sokea isoäiti, öljy, 1889. Yksityiskokoelmat. Kuva: Maija Kauppinen

Sukunimi:
Rönnberg

Etunimi:
Johanna (Hanna) Sofia

Elinaika:
1862-1946

Synnyinpaikka:
Hämeenlinna

Kuolinpaikka:
Helsinki

Hanna Rönnberg (1860-1946) oli kuvataiteilija, kirjailija, toimittaja ja rohkea oman tiensä kulkija. Hän oli varsin näkyvä taiteilija runsas vuosisata sitten, mutta unohdettiin monen naistaiteilijan tavoin.

”Hän oli monipuolinen taiteilija, joka olisi syytä nostaa yhdeksi Suomen kuvataiteen kulta-ajan edustajaksi”, filosofian maisteri, tutkija Anna-Maria Wiljanen kertoo Rönnbergistä.

Hanna Rönnberg tuli tutuksi Anna-Maria Wiljaselle vuosina 2003–2004 hänen tehdessään  taidehistorian pro gradua.

”Kiinnostuin tuolloin Hanna Rönnbergistä ja halusin tietää kaiken hänestä ja hänen salamyhkäisestä elämästään. Olen saanutkin paljon selville, mutta paljon on vielä hämärän peitossa. Tyttäreni sanookin, että olen kuin Hercule Poirot.”

Maisemia ja koruttomia kansankuvauksia

Kuvataiteilija Hanna Rönnberg syntyi aviottomana lapsena Hämeenlinnassa, josta muutti parivuotiaana äitinsä kanssa Tampereen Messukylään ja sieltä Helsinkiin. Isä on tuntematon. Kuvataiteen opinnot Hanna aloitti 15-vuotiaana Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja jatkoi sieltä Tukholman taideakatemiaan, jossa kouluttautui piirustuksen opettajaksi. Opettajaa Hanna Rönnbergistä ei kuitenkaan tullut – tosin hän antoi myöhemmin piirustustunteja – sillä taide vei mennessään. Osansa siinä oli Ahvenanmaalla ja sen taiteilijasiirtokunnalla, Önningebyllä, joka imaisi sosiaalisen Hanna Rönnbergin piiriinsä. Önningebyssä maalasi useita suomalaisia ja ruotsalaisia taiteilijoita, muun muassa Victor Westerholm, Elin Danielson ja Eva Topelius. Heitä yhdisti kiinnostus ulkoilmamaalaukseen. Myös Hanna Rönnberg maalasi Önningebyssä maisemia, muun muassa Signilskärin ja Maiseman, mutta mainetta hän sai koruttomilla kansankuvauksillaan. Niistä kaksi nousee ylitse muiden: Sokea isoäiti ja Työkodissa, joka toi 1893 Suomen Taideyhdistyksen I Dukaattipalkinnon. Se on naturalistinen kuvaus neljästä, höyheniä nyppivästä naisesta, jotka olivat laitoksessa irtolaislain nojalla. Sokean isoäidin mallina oli taas torpassa asuva vanha nainen.

”Tavoittaakseen maalaukseensa oikean valon taiteilija nousi aamuvarhaisella ja käveli viisi kilometriä”, Anna-Maria Wiljanen kertoo.

Taiteilijan kynästä syntyi myös tarinoita

Mutta ei Önningebyn eikä Tanskassa oleva Skageninkaan taiteilijasiirtokunta tyydyttänyt Hanna Rönnbergia, vaan hän matkusti Eurooppaan. Eikä vain yhtä kertaa eikä yhteen maahan.

”Olen laskenut, että hän on käynyt ainakin 25 eri maassa”, tutkija kertoo.

Eli melkoinen saavutus naiselta, joka matkusti yksin. Hanna Rönnbergille matkakohteista rakkain oli Pariisi. Hän opiskeli siellä 1880-luvun lopussa ja kävi taiteen mekassa useaan otteeseen 1930-luvulle saakka. Taiteilijan mielestä Pariisi oli maailman ainoa kaupunki, muut olivat rotanloukkuja. Matkoilla syntyi maalauksia, muun muassa herkkä Pariisin kukkatori vuonna 1889, mutta myös matkakertomuksia ja novelleja. Esimerkiksi Brovaktens historier sai 1904 Valtion kirjallisuuspalkinnon. Hanna Rönnberg poikkeaakin Anna-Maria Wiljasen mukaan monesta kuvataiteilijasta siinä, että hänen tekstejään – ja samalla ajatuksiaan – on säilynyt jälkipolville.

”Hanna oli ahkera kirjeiden, taidekritiikkien ja matkakertomusten kirjoittaja. Niiden perusteella piirtyy kuva määrätietoisesta ja monipuolisesta naistaiteilijasta, joka kokeili kuvataiteen eri tyylisuuntia ja edisti naistaiteilijoiden asemaa järjestämällä näille useita näyttelyitä.”

Hanna Rönnberg oli myös toimittaja. Vuosina 1910–16 hän toimitti Hemma och ute -nimistä aikakauslehteä. Kun sensuuri lopetti sen, toimittaja alkoi julkaista lehteä nimeltään Ute och hemma, mutta sekin jäi lyhytikäiseksi.

Huvila ja puutarha meren äärellä

Kolmas Hanna Rönnbergille rakas paikka Ahvenanmaan ja Pariisin ohella oli Kulosaari. Anna-Maria Wiljanen kertoo, että vuonna 1908 Hanna teki ystävineen retken uuteen, juuri perustettuun huvilakaupunkiin Kulosaareen, ihastui siihen ja osti tontin meren ääreltä. Arkkitehti Lars Sonck, kulosaarelainen hänkin, piirsi talon, joka sai viereensä pian myös toisen.

”Omat talot, oma rauha”, Hanna Rönnberg iloitsi taloistaan ja varsinkin puutarhasta, josta loi vehreän paratiisin.

Kun tontille nousi vielä kanala ja pieni kasvihuone, leipä leivottiin talon omassa leipomossa ja peruna saatiin omasta maasta, taiteilija oli ruoan suhteen lähes omavarainen. Lisätienestiä hän sai huoneita vuokraamalla. Kulosaari ja varsinkin näkymä Kruunuvuorenselälle ilahduttivat tutkijan mukaan Hanna Rönnbergiä ja saivat hänet edelleen tarttumaan siveltimeen. Tältä ajalta ovat muun muassa 1930-luvun öljymaalaukset Kevät puutarhassani ja Myrsky. Ja kun sairaudet ja tapaturmat heikensivät näköä ja tekivät hänestä vuodepotilaan, hän saattoi loppuun saakka katsella rakastamaansa merta.

Kirjoittaja

Maija Kauppinen

Lähteet

Minna 2012-1

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Mikäli kirjoituksessa on virheitä, olethan yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Henkilötietojen tarkastuksesta löydät lisätietoja tietosuojalausekkeesta.

Categories : Kansainväliset toimijat, Naisten Ääni, Sivistystä ja tiedettä, Taidetta ja kulttuuria, Työelämä

Suomalainen Naisliitto ry
Aurorankatu 17 A 11
00100 Helsinki

info@naistenaani.fi, ota yhteyttä

Naisten Ääni -verkkosivun omistaja ja Naisten Ääni – artikkelitietokannan rekisteripitäjä on Suomalainen Naisliitto ry.

Artikkelien lainauksissa pitää olla näkyvissä kirjoittajan nimi ja Naisten Ääni!

Tietosuojalauseke

 

Naisten Ääni -verkkosivulla on käytössä evästeet verkkosivun toimintaa ja sivuston kehitystä varten. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Voit estää evästeiden käytön valitsemalla "En hyväksy". Hyväksyn Lue lisää evästeistä
Käytämme evästeitä

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT